Menu

Zmiany na sezon 2015 Formuły 1

To ostatni już dzwonek, by dokładnie zapoznać się z najistotniejszymi zmianami jakie pojawią się w Formule 1, w sezonie 2015. Zmagania rozpoczną się w Australii na ulicznym torze Albert Park, gdzie pojawi się dziesięć zespołów. W tym roku wszelkie zmiany nie będą tak wielkie, jak miało to miejsce rok temu, niemniej jednak zaistniałe w 2014 roku niektóre sytuacje wymagały innego podejścia oraz spojrzenia na pewne kwestie. Nowością będzie na pewno wirtualny samochód bezpieczeństwa, a z drugiej strony zdecydowano się definitywnie zrezygnować z podwójnych punktów.

Zespoły

Poważne problemy Marussi oraz Caterhama zrodziły obawy, że stawka zespołów Formuły 1 ulegnie poważnemu skurczeniu, ponadto finanse są także bolączką w przypadku trzech innych ekip, czyli zespołów Force India, Sauber oraz Lotus. Mimo to, w pierwszym wyścigu sezonu z pewnością udział weźmie dziesięć zespołów, dla których rywalizować będzie 20 kierowców. Dawny team Marussia powraca pod nazwą Manor z bolidami i jednostkami napędowymi z 2014 roku, lecz dostosowanymi do tegorocznych regulacji.

Mercedes
Kierowcy: Lewis Hamilton #44 / Nico Rosberg #9
Bolid: F1 W06 Hybrid
Silnik: Mercedes

Red Bull Racing
Kierowcy: Daniel Ricciardo #3 / Daniil Kvyat #26
Bolid: RB11
Silnik: Renault

Williams Martini Racing
Kierowcy: Valtteri Bottas #77 / Felipe Massa #19
Kierowcy testowi: Alex Lynn / Susie Wolff
Bolid: FW37
Silnik: Mercedes

Scuderia Ferrari
Kierowcy: Sebastian Vettel #5 / Kimi Raikkonen #7
Kierowcy testowi: Esteban Gutierrez / Jean-Eric Vergne
Bolid: SF15-T
Silnik: Ferrari

McLaren-Honda
Kierowcy: Fernando Alonso #14 / Jenson Button #22
Kierowcy testowi: Kevin Magnussen
Bolid: MP4-30
Silnik: Honda

Sahara Force India
Kierowcy: Nico Hulkenberg #27 / Sergio Perez #11
Bolid: VJM08
Silnik: Mercedes

Scuderia Toro Rosso
Kierowcy: Max Verstappen #33 / Carlos Sainz Jr. #55
Bolid: STR10
Silnik: Renault

Lotus
Kierowcy: Romain Grosjean #8 / Pastor Maldonado #13
Bolid: E23
Silnik: Mercedes

Marussia/Manor 
Kierowcy: Will Stevens #46 / Roberto Merhi #98 (GP Australii)
Bolid: 
Silnik: Ferrari

Sauber
Kierowcy: Marcus Ericsson #9 / Felipe Nasr #12
Kierowcy testowi: Raffaele Marciello
Bolid: C34
Silnik: Ferrari

Silniki

W przepisach pozostawiono lukę, by Mercedes, Renault i Ferrari nie musiały dokładnie ustosunkować się do daty homologacji, a w trakcie sezonu będą mogły rozwijać 48% z jednostek napędowych, mając do dyspozycji 32 tokeny na niektóre części silnika. Nie tyczy się to jednak Hondy, którą początkowo miały objąć zasady z 2014 roku, jednak FIA, po wysłuchaniu skarg japońskiego producenta, zapewniła im pewną „ulgę”. Honda będzie mogła dokonać modernizacji w jednostkach, wykorzystując średnią liczbę tokenów niewykorzystanych przez innych producentów do GP Australii 16 marca.

Zmieniła się jednak liczba dostępnych jednostek napędowych przypadająca na jednego kierowcę w trakcie sezonu. Każdy zawodnik będzie miał do dyspozycji zaledwie 4 jednostki. Silnik jest podzielony na sześć odrębnych elementów: silnika spalinowego, MGU-K (generatora do odzyskiwania energii kinetycznej), MGU-H (generatora do odzyskiwania energii cieplnej), baterii magazynującej energię, turbosprężarki oraz elektroniki sterującej. Od tegorocznego sezonu kierowca będzie mógł wykorzystać tylko cztery komplety spośród wymienionych wyżej elementów. Każda kolejna wymiana będzie wiązała się z karą przesunięcia na starcie.

Kary

Wymiana elementów bądź całej jednostki napędowej wiązała się w sezonie 2014 z karą przesunięcia na starcie wyścigu bądź startu z alei serwisowej. Jeśli zawodnik podczas danej rundy nie mógł w pełni zrealizować swojej kary, jej reszta przechodziła na kolejny weekend grand prix. W 2015 roku już tak nie będzie. Pozostałość po nie do końca zrealizowanej karze będzie zamieniania na karę czasową podczas wyścigu.

  • Przesunięcie o 1-5 pozycji: pięciosekundowa kara czasowa
  • Przesunięcie o 6-10 pozycji: przejazd przez aleję serwisową
  • Przesunięcie o 11-20 pozycji: kara dziesięciosekundowego postoju
  • Przesunięcie o ponad 20 pozycji: kara czasowa

Obok pięciosekundowego postoju na stanowisku serwisowym, pojawi się także kara dziesięciosekundowego postoju, którą kierowca będzie musiał odbyć podczas kolejnego pit stopu bądź po wyścigu doliczone mu zostanie dodatkowe dziesięć sekund. Kara dziesięciosekundowego postoju zostanie nałożona także wówczas, gdy kierowca zostanie w niebezpieczny sposób wypuszczony ze swojego stanowiska serwisowego. Zawodnik będzie zmuszony z kolei do startu z alei serwisowej, jeśli jakikolwiek członek zespołu bądź sprzęt pozostanie na pozycjach startowych pomiędzy zakończeniem sygnałów dźwiękowych a okrążeniem formującym.

Wirtualny samochód bezpieczeństwa

To nowość w Formule 1, a jest on odpowiedzią na wypadek Julesa Bianchiego z zeszłego roku.

Powołując się na Artykuł 41. Sportowych Regulacji, wirtualny samochód bezpieczeństwa będzie mógł pojawić się na torze, gdy: na jakiejkolwiek sekcji toru potrzebna będzie podwójna żółta flaga, a kierowcy lub oficjele znajdą się w niebezpieczeństwie, jednak okoliczności nie będą uzasadniały zastosowania samego samochodu bezpieczeństwa.

W momencie wdrożenia wirtualnego samochodu bezpieczeństwa do rywalizacji, wokół całego toru zaświecą się odpowiednie panele z napisem „VSC”. Od tego momentu, kierowcy nie będą mogli zjechać do alei serwisowej, chyba, że wymagana będzie wymiana opon. Ponadto, przynajmniej raz w każdym sektorze, zawodnicy będą musieli utrzymać się powyżej ustalonego czasu przez FIA. Gdy niebezpieczeństwo zostanie zaniechane, zespoły otrzymają oficjalną wiadomość o zakończeniu „VSC” i w dowolnym momencie przedziału od 10 do 15 sekund później, na panelu świetlnym „VSC” pojawi się zielone światło, które po 30 sekundach zgaśnie.

W przypadku samochodu bezpieczeństwa, wznowienie wyścigu po neutralizacji nastąpi w tradycyjny sposób, ponieważ zrezygnowano ze stojącego startu. Samochód bezpieczeństwa powróci do alei serwisowej tuż po tym, kiedy ostatni zdublowany samochód wyprzedzi lidera.

Bolidy F1

Podniesiono minimalną wagę bolidu z 691 do 702 kg, co jest dużym ułatwieniem dla wysokich kierowców. Zmieniono również interpretację przepisów odnośnie nosów bolidów, które mają być teraz znacznie niższe i bardziej stożkowate. Zespoły nie mają już możliwości tworzenia oryginalnych projektów (jak dla przykładu Lotus rok temu).

Zmiany tyczą się także zawieszenia, by zespoły nie mogły powrócić do systemu FRIC.

  • Każdy system zawieszenia zamontowany do przednich kół musi być tak ułożony, by odpowiadał na zmiany obciążenia tylko na przednich kołach.
  • Każdy system zawieszenia zamontowany do tylnych kół musi być tak ułożony, by odpowiadał na zmiany obciążenia tylko na tylnych kołach.

Testy

Wszystkie przedsezonowe testy Formuły 1 odbyły się w Europie, natomiast ilość testów w trakcie sezonu zmniejszono do dwóch dwudniowych sesji, które będą miały miejsce w Hiszpanii i Austrii (zaraz po odbywających się tam grand prix). Spośród czterech dostępnych dni, wszystkie zespołu muszą poświęcić dwa dni dla młodych kierowców (którzy nie brali udziału w więcej niż dwóch wyścigach grand prix).

Zespoły F1 będą mogły także wykorzystywać najnowsze modele bolidów podczas imprez niezwiązanych z mistrzostwami, jednak tylko i wyłącznie w okresie pomiędzy zakończoną ostatnią rundą mistrzostwo a ostatnim dniem roku kalendarzowego. Bolid będzie mógł przejechać wówczas co najwyżej 15 km na oponach specjalnie wyprodukowanych na to wydarzenie.

Superlicencja

Od sezonu 2015 o superlicencję będą mogli ubiegać się tylko zawodnicy, którzy skończą 18 lat, przejdą test wyznaczony w sportowych regulacjach i będą mieli za sobą przynajmniej dwa lata startów w juniorskich seriach, gdzie rywalizowano bolidami jednomiejscowymi.

Pozostałe zmiany

  • Restrykcyjne używanie tuneli aerodynamicznych i CFD (w obu przypadkach zmniejszenie użytkowania z 80 do 65 godzin na tydzień);
  • Zespoły na początku sezonu będą musiały dokonać wyboru przełożeń biegów i nie zmieniać niczego w trakcie sezonu (rok temu mogły wprowadzić jedną zmianę)
  • Zrezygnowano z systemu podwójnych punktów, który pojawił się podczas finałowego wyścigu w Abu Zabi w 2014 roku;
  • Zrezygnowano z postojowego restartu za samochodem bezpieczeństwa;
  • Reguły parku zamkniętego będą obejmowały bolidy F1 od początku kwalifikacji;
  • Kierowca nie będzie mógł w trakcie sezonu zmieniać malowania kasku;
  • Zatwierdzono, że po dwóch latach nieobecności zawodnika w F1, jego kariera zostanie uznana za zakończoną. Oznacza to, że jeśli po dwóch latach nieobecności powróci on do sportu, na nowo zostanie zobligowany do wyboru stałego numeru.
Image © Pirelli Motorsport / LAT Photographic